handelspoortzuid.nl

Meer uit jezelf halen met een ITIL training

ITIL is de afkorting van Information Technology Infrastructure Library. Het is ontwikkeld als een referentiekader voor het inrichten van processen die je kunt beheren binnen een ICT-organisatie. Het kan vergeleken worden met een reeds praktijkoplossingen en concepten. Je krijgt betere inzichten in bijvoorbeeld: service delivery, service support en security management. Het helpt je om procesgerichter aan het werk te gaan. Met ITIL kun je de maximale waarde bieden aan de business. Enorm handig dus als je dit goed onder de knie hebt! Bij ICT Trainingen kun je een ITIL training volgen. Online volg je dan het leerconcept. Interessant voor iedereen die actief is in de IT of dit wil worden. Hieronder alvast wat informatie over ITIL.

Voordelen ITIL

Zoals hierboven al kort uitgelegd, biedt ITIL inzichten in de processen. Hierdoor geeft ITIL ook input voor procesverbeteringen en hulp bij het oplossen van problemen. De werknemer wordt gestimuleerd om procesmatig te denken. Ook introduceert ITIL een algemene terminologie die wordt gebruikt door zowel dienstverleners als klanten. Een uniforme taal is erg handig. De opvolging van nieuwe applicaties en systemen gaan sneller en het beperkt veel kosten. Ook worden dingen gemakkelijker, aangezien virtualisatie beschikbaar is. Het is geschikt voor ieder bedrijf, aangezien er overal behoefte is aan structuur.

Stadia ITIL V3-levenscyclus

ITIL V3 is de laatste versie van ITIL. Het werd ontwikkeld en geïntroduceerd in 2011. De versie bestaat uit een cyclus van vijf stadia. Dit begint met Service Strategy. De eerste stap richt zich op het definiëren van de organisatiestrategie. Hierbij is het belangrijk hoe de organisatie haar service levert naar de klant en hoe je dit kunt verbeteren/implementeren. Het doel is om strategischer te werken en denken. De tweede stap richt zich op het Service Design. Hierbij wordt stap 1 uitgewerkt. Service Transition is de derde stap. Hierbij worden alle middelen samen gebracht en getest. De vierde stap is Service Operation. Hierbij zijn o.a. Incident Management en de servicedesk van belang. De laatste stap is Continual Service Improvement. Dit gaat vooral over het verbeteren van de effectiviteit en effinciëntie.

Richtlijnen

Het is belangrijk om een paar dingen in je hoofd te houden als je gaat beginnen met ITL. Zo is het geen doel op zich. ITIL is een theorie met best practices. Je kunt het gebruiken als middel om een doel te bereiken. Denk niet vanuit de ITIL theorieën, maar uit de dagelijkse werkzaamheden. Die staan namelijk centraal. Geef hierbij alle betrokkenen alle tijd eraan te werken. Geef je ook de kennis om zelf ermee aan de slag te gaan. Weet ook waar je prioriteiten liggen.

Verder Bericht

© 2018 handelspoortzuid.nl

Thema door Anders Norén